Teoria muzyki

Jest to obszerna kategoria obejmująca takie zagadnienia jak: nauka notacji muzycznej, nauka o rytmach, o artykulacji i ekspresji, a również takie dziedziny wiedzy jak harmonia i kontrapunkt. We wpisach z tej kategorii postaram się, w przystępny sposób, przedstawić wybrane  zagadnienia mające zastosowanie w nauce gry na instrumencie. Uczymy się teorii, która służy do opanowania aktualnie przerabianych utworów. W ten oto sposób, poznajemy praktyczne zastosowanie teoretycznych wiadomości. Warto poszerzać swoją wiedzę teoretyczną w związku z nauką gry na pianinie. Zapraszam!

Interwały proste dompelenmuzyki.pl

Interwały proste

Interwał to odległość między dwoma dźwiękami, czyli różnica miedzy brzmieniami tychże dźwięków. Interwał prosty jest to interwał w obrębie jednej oktawy, czyli np. od C1 do C2, lub od innego dowolnego dźwięku do kolejnego o tej samej nazwie. Najmniejszym interwałem prostym jest pryma czysta, a największym oktawa czysta. Poniższe zestawienie przedstawia wykaz interwałów prostych, ich …

Interwały proste Czytaj więcej »

Oznaczenia akordów na pianino Dom Pełen Muzyki

Oznaczenia akordów – add, omit.

Jak już pisałem w pierwszej części wpisu, występuje cały szereg oznaczeń akordów w celu łatwiejszego interpretowania i realizowania muzyki rozrywkowej i jazzowej. Kolejnymi oznaczeniami po akordach durowych, molowych, zwiększonych , zmniejszonych i septymowych, są następujące oznaczenia akordów: Akord półzmniejszony jest to akord  molowy z septymą małą i obniżoną kwintą. Oznaczany jest odpowiednią wielką literą z …

Oznaczenia akordów – add, omit. Czytaj więcej »

Oznaczenia akordów durowych, molowych, zmniejszonych i zwiększonych, nauka gry na pianinie

Oznaczenia akordów – aug, dim.

W muzyce rozrywkowej i jazzowej występuje cały szereg oznaczeń mających na celu określenie zawartości harmonicznej akordu i jego budowy. Zapoznaj się z moją ofertą nauki gry na pianinie. Oto wykaz najczęściej występujący oznaczeń, zgodnie z podręcznikiem „Znormalizowana notacja symboli akordów” autorstwa C. Brandta i C. Roemera. Akord durowy (majorowy) oznaczany jest najczęściej  samodzielną wielką literą, …

Oznaczenia akordów – aug, dim. Czytaj więcej »

Przewroty akordów nauka gry na pianinie

Przewroty akordów

Każdy akord posiada postać zasadniczą i odpowiednie przewroty. To czy akord jest w postaci zasadniczej, czy w jakimś przewrocie, mówi nam pozycja akordu. Postać zasadnicza akordu. Mamy z nią do czynienia wówczas, gdy najniższym dźwiękiem akordu, czyli jego podstawą jest pryma, czyli dźwięk od którego nazwę bierze akord. Oto przykłady akordów w postaci zasadniczej: Proszę …

Przewroty akordów Czytaj więcej »

Akordy zawieszone nauka gry na pianinie

Akordy zawieszone

Jak już pisałem w artykule pt. „Budowa akordów”, akordy w harmonii klasycznej posiadają budowę tercjową, czyli składają się z dźwięków odległych o interwał tercji małej (3 półtony) lub tercji wielkiej (4 półtony). A co jeśli interwał tercji zastąpimy sekundą wielką (2 półtony) lub kwartą czystą (5 półtonów)? Wówczas uzyskamy akord zawieszony na sekundzie – sus2, …

Akordy zawieszone Czytaj więcej »

Budowa tercjowa akordów nauka gry na pianinie

Budowa akordów

Akord to współbrzmienie przynajmniej trzech dźwięków o różnej wysokości i nazwie. Tak więc, wystarczy nacisnąć na klawiaturze instrumentu jednocześnie trzy klawisze o różnych nazwach (chodzi o to, aby nazwy literowe się nie powtarzały) i mamy jakiś akord. Przykładem akordu są współbrzmienia następujących dźwięków: C-F-A, D-Fis-H, E-Gis-H, F-A-C, G-B-D, A-D-E , H-Des-Fis. Przyjęło się uważać, że …

Budowa akordów Czytaj więcej »

Poznanie wartości rytmicznych nut w nauce gry na keyboardzie

Wartości rytmiczne i ich podział

Wartości rytmiczne nut określają czas trwania dźwięku, który symbolizuje dana nuta. Najdłuższą wartością rytmiczną jest cała nuta, którą przedstawia się w postaci owalnej główki, nie wypełnionej w środku, bez laseczki. Kolejną wartością rytmiczną jest półnuta, która wygląda, jak cała nuta z dodaną boczną laseczką. Następną wartością rytmiczną jest ćwierćnuta, która wygląda, jak półnuta z zamazaną …

Wartości rytmiczne i ich podział Czytaj więcej »

Nauka gry na keyboardzie teoria muzyki

Znaki chromatyczne, tonacje, koło kwintowe

Do znaków chromatycznych zaliczamy: krzyżyki, bemole i kasowniki. Krzyżyk podwyższa o opół tonu dźwięk, którego dotyczy, zaś bemol obniża o pół tonu dźwięk, którego dotyczy. Kasownik kasuje krzyżyki albo bemole, czyli znosi ich działanie. Krzyżyki i bemole dzielimy na znaki chromatyczne przykluczowe i znaki przygodne. Znaki chromatyczne przykluczowe występują zawsze na początku pięciolinii, obok klucza …

Znaki chromatyczne, tonacje, koło kwintowe Czytaj więcej »