Nauka gry na pianinie Łódź - oferta

Nauczyciel muzyki, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej i wykładowca oraz instruktor pozaszkolnych form oświatowych oferuje Państwu naukę gry na instrumentach klawiszowych, takich jak: pianino, fortepian, keyboard.

Udzielam lekcji gry w miejscu zamieszkania na ul. Liściastej / róg Zgierskiej, w przygotowanym do tego celu pokoju z instrumentami. Możliwe są też lekcje z dojazdem do ucznia w obrębie centralnych, północnych i zachodnich dzielnic Łodzi. W niektórych sytuacjach oferuję również dojazd w inne rejony Łodzi, a również do miast ościennych: Zgierz, Aleksandrów Łódzki i w rejony podmiejskie

UWAGA! Możliwe jest dostarczenie na lekcję wyjazdową mojego elektronicznego instrumentu klawiszowego.

Lekcje  gry na instrumencie, stacjonarne i z dojazdem, trwają od 30 do 60 minut i są dostosowane do wieku i możliwości ucznia.

Spis treści - nauka gry na pianinie

Typowa lekcja gry na pianinie przebiega w następujący sposób:

  • przypomnienie i sprawdzenie materiału przerabianego na poprzedniej lekcji,
  • omówienie nowych tematów i zagadnień,
  • wspólna nauka mająca na celu łatwiejsze i właściwe przyswojenie nowych umiejętności,
  • przekazanie wytycznych do samodzielnych ćwiczeń sprawdzanych na kolejnych zajęciach.

Na każdej lekcji realizujemy coraz to nowe cele dydaktyczne, wykorzystując różne metody kształcenia i korzystamy ze znanych w pedagogice zasad nauczania.

Nauka gry na pianinie - Łódź

Uczeń poza murami placówki oświatowej czuje się bardziej odważny i swobodny. Ja wykorzystuję to w trakcie zajęć czyniąc go aktywnym gospodarzem lekcji. Program programem, ale najważniejsze aby w głowie ucznia pozostało jak najwięcej i dzięki temu był on zadowolony i dumny z nowych osiągnięć.

Swoją ofertę kieruję również do osób dorosłych i starszych, pragnących realizować swoje zainteresowania i rozwijać pasje muzyczne. Na naukę nigdy nie jest za późno, a ja ze swej strony gwarantuję partnerskie podejście i wyrozumiałość. Tempo nauki i stawiane wymagania dostosowuję każdorazowo do indywidualnych predyspozycji danej osoby. Wszyscy uczniowie, poprzez naukę ze mną, są przygotowywani do samodzielnego kontynuowania przygody z instrumentem klawiszowym. Po zakończeniu nauki absolwenci posiadają umiejętność rozczytywania i interpretowania zapisów nutowych różnych gatunków muzyki fortepianowej.

Zapraszam serdecznie do rozpoczęcia i kontynuowania nauki.

UWAGA! Brak wstępnych opłat. Brak opłat miesięcznych, kwartalnych lub rocznych. Płacisz osobno za każdą lekcję.

Nauka gry na pianinie - oferta online

Oprócz lekcji stacjonarnych mam przyjemność zaoferować Państwu także profesjonalne lekcje online w formie kompleksowej nauki przez internet. Są to pełnowartościowe, indywidualnie dostosowane lekcje, kierowane do osób rozpoczynających albo kontynuujących naukę gry na pianinie lub keyboardzie.

Na czym w praktyce polega stosowana przeze mnie forma nauki gry na pianinie online?

Preferowana przeze mnie metoda nauki polega na kontaktowaniu się nauczyciela z uczniem poprzez przesyłanie wiadomości mailowych. Moje wiadomości do ucznia zawierają dokładne opisy zleconych ćwiczeń, poparte filmami instruktażowymi, a uczeń, po opanowaniu zadań, przesyła nagranie swojego wykonania. Chronologia wspólnych działań jest następująca:

  1. W pierwszej kolejności proszę o kontakt ze strony ucznia i przesłanie pierwszej wiadomości mailowej na adres: keyboard.nauka@gmail.com
  2. W odpowiedzi zwrotnej proszę o przesłanie kilku najistotniejszych informacji o uczniu, takich jak: dotychczasowy przebieg nauki, informacja o posiadanym instrumencie. Niejednokrotnie proszę o nagranie smartfonem i przesłanie za pomocą dysku Google swojego wykonania fragmentu utworu lub chociażby jakiejś melodii.
  3. Uczeń przesyła wiadomość mailową z informacjami na swój temat, często z linkiem do swojego nagrania, na podstawie których to informacji poznaję ewentualne oczekiwania ucznia i określam w przybliżeniu poziom jego umiejętności.Nauka gry na pianinie online w Łodzi
  4. W kolejnym kroku przygotowuję pierwszą lekcję dostosowaną do poziomu i oczekiwań ucznia. Na końcu lekcji wyznaczam bardzo konkretne zadania do wykonania w formie ćwiczeń. Jest to lekcja bezpłatna, na podstawie której uczeń podejmuje decyzję odnośnie dalszej nauki.
  5. Po tygodniu ćwiczeń uczeń przesyła nagrania przedstawiające wykonanie zadanych ćwiczeń. Następuje opłata ze strony ucznia za następną (lub następne) lekcje. Na wskazany nr rachunku bankowego otrzymuję ustaloną opłatę.
  6. Przygotowuję i przesyłam kolejną lekcję, w której omawiam i oceniam przesłane wykonania, zadane na poprzedniej lekcji. W treści nowej lekcji zamieszczam opisy  i filmy instruktażowe. Na końcu lekcji wyznaczam zadania do wyćwiczenia przed następną lekcją.
  7. Uczeń znów ćwiczy, nagrywa i odsyła zadane ćwiczenia. W ten sposób przerabiamy kolejny materiał i z lekcji na lekcję posuwamy się z nauką do przodu.

Uwaga! Każda lekcja jest odrębnie przygotowywana dla danego ucznia i jest dostosowana do jego indywidualnych możliwości oraz realizowanego tempa nauki. W odróżnieniu od innych ofert, nie są to gotowe kursy, tylko jest to indywidualnie prowadzony tok nauczania.

Serdecznie zachęcam do wypróbowania tej sprawdzonej metody nauczania

Gwarantuję, że ta forma nauki przynosi znacznie lepsze efekty niż lekcje prowadzone w ramach połączeń video na  popularnych komunikatorach typu: Skype, Teams, WhatsApp, Messenger.

UWAGA! Brak wpisowego. Brak stałych opłat. Brak opłat rezerwacyjnych.

Układ ręki, dłoni i palców do gry na pianinie/fortepianie

Ręka, dłoń i palce są częściami ciała używanymi do naciskania klawiszy i nazywane są aparatem gry na instrumencie klawiszowym.

W jaki sposób ustawić ten aparata i jak go używać, aby najefektywniej służył osobie grającej?

Zacznijmy od ręki (dotyczy to zarówno ręki prawej, jak i lewej). Układ ręki powinien być taki, że ramię zwisa swobodnie wzdłuż tułowia, a przedramię utrzymywane jest w poziomie. Ramię i przedramię powinny być połączone luźnym łokciem, podatnym na swobodne ruchy we wszystkich kierunkach.

Nayka gry na pianinie w ŁodziDłoń, wraz z zaokrąglonymi palcami, powinna być skierowana wnętrzem ku klawiaturze, tak jakbyśmy trzymali w niej okrągły przedmiot odpowiedniej wielkości. Dla małej dłoni będzie to piłka do tenisa, a dla dużej męskiej dłoni okazały owoc egzotyczny np. grejpfrut. Przegub dłoni powinien znajdować się na tej samej wysokości co łokieć, i powinien być niezapadnięty, ani niewyniesiony nienaturalnie zbyt wysoko.

Palce powinny dotykać opuszkami klawiszy instrumentu i być sztywne, mocne, niewyginające się. Cały ciężar ręki powinien spoczywać na czubkach lekko usztywnionych palców.

Aparat ręki należy utrzymywać luźno, bez spinania mięśni. Najczęstszym błędem jest napinanie mięśni przedramienia i dłoni, w celu celniejszego trafiania palcami w klawisze. Jednak po niedługim czasie efekt jest odwrotny – usztywniony aparat ręki męczy się szybciej i pojawiają się nietrafione naciśnięcia klawiszy, a również brak możliwości gry w odpowiednio szybkim tempie.

Innym aspektem wykorzystywania ręki, w ramach prawidłowego ustawienia, jest sprawianie, aby ręka „żyła” w trakcie gry, czyli wykonywała nieustanne ruchy potrzebne do odpowiedniego artykułowania dźwięków i interpretowania wykonywanej muzyki. Tak więc, jedynymi usztywnionymi i napiętymi miejscami w ciele powinien być dół pleców (aby móc je utrzymywać w pozycji prostej) i ostatni staw palca, tuż nad paznokciem (aby nie powodować załamywania się końcówek palców).

Ważną sprawą jest rozgrzewka aparatu ręki przed wykonywaniem wymagających partii utworu, np. szybkich akordów granych fortissimo. Wówczas wskazane jest rozruszanie ręki poprzez wykonywanie fragmentów granych pojedynczymi dźwiękami w dynamice piano i w umiarkowanym tempie.

Podsumowując, można powiedzieć, że na pianinie gra się nie tyle palcami, co całą ręką, a nawet tułowiem, kołysząc się, pochylając się do przodu lub odchylając od instrumentu. Dlatego instruując uczniów, pisząc notatkę z podsumowaniem lekcji i wytycznymi do ćwiczeń, nigdy nie używam sformułowań: gra palcami, prawą dłonią, lewą dłonią, tylko zawsze mówię i piszę o grze prawą lub lewą ręką, mając na myśli cały aparat ręki, od barku aż po czubki palców.

Życzę udanych, owocnych ćwiczeń z luźnym utrzymywaniem rąk i zaokrąglonymi palcami obydwu dłoni.

 KONTAKT W SPRAWIE NAUKI GRY NA PIANINIE  👆

Dlaczego warto uczęszczać na lekcje gry na pianinie?

Lekcje gry na pianinie są muzycznymi zajęciami dodatkowymi, które stanowią ciekawą formę spędzania wolnego czasu. Gra na pianinie stanowi sposób na rozwój swojej wrażliwości i kultury osobistej. Nie na próżno mówi się, że muzyka łagodzi obyczaje, czyli uspokaja, niweluje stres, poprawia nastrój i uszlachetnia człowieka. Ucząc się gry na instrumencie takim jak fortepian, gdy korzystamy intensywnie z obu rąk, wytwarzamy w swoim mózgu dodatkowe połączenia nerwowe między półkulami, odpowiedzialne z synchronizację tych działań. Owe połączenia mogą być następnie wykorzystane w trakcie wielu innych aktywności życiowych. Poza tym gra na instrumencie może być ciekawą pasją i stanowić interesujące hobby na całe życie. Nauka gry na pianinie to proces, w którym postępy są wyraźnie widoczne – każdy nowy utwór to mały sukces. Ten proces daje poczucie spełnienia i motywuje do dalszego rozwoju. Niezależnie od tego, czy grasz tylko dla siebie, czy planujesz występować publicznie, gra na pianinie przynosi liczne korzyści, zarówno osobiste, jak i społeczne.

Jaki jest program nauki gry na pianinie?

Program nauki gry na pianinie dostosowuję każdorazowo do potrzeb, oczekiwań i możliwości ucznia. Często podstawą jest program nauczania Szkoły Muzycznej I Stopnia, modyfikowany i dostosowywany do zainteresowań ucznia. Zazwyczaj wykonujemy utwory na odpowiednim poziomie umiejętności, stanowiące reprezentację różnych gatunków muzyki rozrywkowej, poważnej, klasycznej, współczesnej i filmowej. Nieraz uczeń znajduje swój zakres zainteresowań i podążamy w tym kierunku. Innym razem są to znane i rozpoznawalne „przeboje” muzyki fortepianowej, takie jak: Menuet J. S. Bacha, Walc F. Chopina, utwór „Dla Elizy” czy „Marsz turecki”. Z podziałem na poziomy: początkujący – podstawowe umiejętności techniczne i elementy teorii muzyki, średnio zaawansowany – rozwój techniki i interpretacja muzyczna, zaawansowany – doskonalenie techniki oraz nauka harmonii i improwizacji. Uwaga – na każdym poziomie nauki, wykonujemy gamy i pasaże w różnych postaciach, dostosowane do poziomu ucznia. Program nauki gry na pianinie jest elastyczny i dostosowywany do indywidualnych potrzeb ucznia. Ważne, aby opierał się na równowadze między techniką, teorią a rozwijaniem wrażliwości muzycznej.

Czego nauczysz się na lekcjach gry na pianinie?

Na lekcjach poznajemy wartości rytmiczne nut, takie jak: cała nuta, półnuta, ćwierćnuta i ósemka. Poznajemy znaczenie zapisu nut na pięciolinii w odpowiednim kluczu, najpierw wiolinowym, a następnie basowym. W praktyce wykonujemy pierwsze, najprostsze zapisy nutowe, zwracając uwagę na prawidłowe ustawienie dłoni i układ palców. Poznajemy techniki wykonywania dźwięków, takie jak: portato, legato i staccato. Uczymy się prowadzić melodię w ramach fraz muzycznych pojedynczymi dźwiękami, a także realizować partie dwudźwięków i trójdźwięków odpowiednimi palcami prawej i lewej ręki. Wykonując krótkie etiudy czyli ćwiczenia, poznajemy charakterystyczne zagrania i sposoby współdziałania rąk, mające następnie zastosowanie w wielu utworach. A wszystko to po to, aby z czasem móc wykonywać coraz bardziej wymagające i ciekawe utwory muzyczne. Lekcje gry na pianinie są tak na prawdę złożonym procesem, który łączy rozwój techniki, wiedzy teoretycznej i ogólnej muzykalności.

Czy lekcje online stanowią pełnowartościową alternatywę dla lekcji stacjonarnych?

Lekcje online prowadzone w formie połączenia wideo mogą być alternatywą w stosunku do lekcji przeprowadzanych na żywo i w kontakcie osobistym. Trudność może stanowić stabilność połączenia wideo i odpowiednie, perfekcyjne przygotowanie ustawień sprzętu. Ważne jest właściwe kadrowanie obrazu (pokazanie dłoni ucznia i nauczyciela w kontakcie z klawiaturą instrumentu) oraz odpowiednia jakość dźwięku. Przed lekcją należy uzgodnić zakres zajęć i wymienić się odpowiednimi zapisami nutowymi z ponumerowanymi taktami, aby móc odnosić grę od odpowiednich miejsc zapisu nutowego. Ja preferuję jednak lekcje na odległość w formie wymiany wiadomości mailowych, wraz ze szczegółowymi opisami i nagraniami wideo wykonań, co przynosi lepsze efekty aniżeli lekcja online przeprowadzana na żywo.

Dla kogo przeznaczone są lekcje?

Lekcje gry, które organizuję i prowadzę przeznaczone są dla następujących grup osób:

  • adepci gry, którzy rozpoczynają naukę i są prowadzeni przeze mnie od zupełnych podstaw (pianino od podstaw).
  • uczniowie, którzy rozpoczęli naukę z innym nauczycielem, a teraz, z różnych powodów, zamierzają ją kontynuować ze mną.
  • uczniowie Szkół Muzycznych, którzy potrzebują wsparcia w nauce i pomocy w codziennych ćwiczeniach, lub przygotowania do występu, przesłuchania, egzaminu.

Czy pianino jest trudnym instrumentem do rozpoczęcia nauki?

Tak się składa, że pianino jest jednym z najłatwiejszych instrumentów w zupełnie początkowym okresie nauki. Wynika to z faktu, że klawiatura instrumentu jest bardzo łatwo dostępna i każdy klawisz odpowiada za inny dźwięk. Klawisze są rozmieszczone w jeden płaszczyźnie, od lewej strony do prawej, od najniższego dźwięku do najwyższego. Wystarczy wygodnie usiąść, nacisnąć klawisz i już mamy gotowy, czysty dźwięk określonej wysokości. Gra na pianinie nie wymaga również specjalnej siły fizycznej, jak chociażby akordeon lub perkusja. Zachęcam do rozpoczęcia nauki gry na instrumencie właśnie od pianina lub keyboardu.

Ile czasu zajmie opanowanie podstaw gry na pianinie?

Czas ten zależy od wielu czynników, takich jak: regularność ćwiczeń, czas poświęcany na ćwiczenie, właściwa forma ćwiczeń, talent muzyczny,  Gdybym miał określić ile czasu zajmie nauka podstaw gry na pianinie i byłbym zmuszony do podania jednoznacznej odpowiedzi, to musiałbym użyć uśrednienia, które w żaden sposób nie daje obrazu konkretnej sytuacji. Sprawa przedstawia się w ten sposób, że określenie „nauka podstaw gry” nie jest jednoznaczne, a również tempo nauki i trwałość opanowanych umiejętności bywa różnorodna. Przewiduję, że na opanowanie zupełnych podstaw, które otwierają drogę do dalszej nauki, potrzeba ok. 1 roku.

Czy talent jest potrzebny do gry na pianinie?

Talent (w połączeniu z pracą, cierpliwością i zaangażowaniem) może ułatwić proces nauki i doprowadzić do szybszego osiągnięcia zaawansowanego poziomu gry. Z mojej praktyki i wieloletnich obserwacji wynika, że zdecydowana większość adeptów, posiada odpowiednie predyspozycje do nauki gry na instrumencie klawiszowym. Zaledwie średnio, u co dziesiątego ucznia, stwierdzam jakieś dość istotne braki uzdolnień. Zazwyczaj dotyczy to poczucia rytmu lub ogólnych problemów z koncentracją i koordynacją ruchową. Tak więc, powiedzenie „mi to słoń nadepnął na ucho”, należy zazwyczaj włożyć między bajki, zakasać rękawy i wziąć się czym prędzej za ćwiczenie. Oczywiście, spotkałem w swej karierze kilka osób wybitnie uzdolnionych, ale gwarantuję, że kurs gry na instrumencie jest przeznaczony nie tylko dla nich.

Najczęściej zadawane pytania o naukę gry na pianinie - FAQ

Najkorzystniejsze jest rozpoczęcie nauki gry wraz z początkiem ogólnej aktywności edukacyjnej, czyli w wieku 6-7 lat. Natomiast już od 5 roku życia możliwe są zabawowe zajęcia umuzykalniające, zawierające wybrane elementy nauki. Również naukę gry można rozpocząć w wieku nieco późniejszym, kilkunastu lat i wtedy może być ona prowadzona w nieco intensywniejszy sposób.

Czas trwania lekcji dostosowany jest do możliwości psychofizycznych dziecka i wynosi w przypadku dzieci najmłodszych – 30 min, w przypadku uczniów początkowych klas szkoły podstawowej – 45 minut, a w przypadku dzieci starszych może wynosić 60 minut. Koszt lekcji zależy od czasu jej trwania, miejsca przeprowadzania i częstotliwości lekcji. Możliwe są lekcje u mnie w domu lub z dojazdem do ucznia. Odległość dojazdu ma znaczenie i wpływa na koszt lekcji. W przypadku stałego abonamentu za lekcje, z rezerwacją terminu w określony dzień tygodnia, o stałej godzinie, jestem w stanie zaproponować zniżkę w opłacie miesięcznej, w stosunku do lekcji rozliczanych indywidualnie. Tak więc średnia cena lekcji może się wahać od 80 do ponad 100 zł

Poza zupełnie początkowym okresem nauki (2-3 lekcje), uczeń powinien dysponować odpowiednim instrumentem do ćwiczenia gry. Może to być instrument posiadany na własność, albo wypożyczony u mnie w ramach umowy dzierżawy instrumentu (służę informacjami w tym zakresie). W przypadku lekcji przeprowadzanych u mnie w domu, korzystamy z mojego instrumentu, a posiadany przez ucznia instrument służy mu do ćwiczenia gry w miejscu zamieszkania.
W pewnym sensie jest to normalne, gdyż bardzo rzadko wykonujemy podobne czynności w życiu codziennym. Zazwyczaj wykorzystujemy prawą rękę do czynności precyzyjnych a lewa służy tylko do podtrzymywania, unieruchamiania i pełni funkcję pomocniczą. W trakcie nauki gry, poprzez odpowiednie ćwiczenia (wykonywanie gam, pasaży i etiud na lewą rękę) oraz metody nauki (ćwiczenie najpierw gry rękoma osobno i dopiero potem łączenie prawej ręki z lewą), uzyskujemy zadowalające rezultaty w grze oburącz.
Oczywiście nie każdemu, kto pomyśli o nauce lub nawet ją rozpocznie, jest to dane. Jest pewna grupa osób, które pomimo początkowych chęci nie zdobywają odpowiednich umiejętności. Jednym z przypadków jest tzw. “słomiany zapał”, czyli wybuch entuzjazmu zakończony szybkim ustaniem zainteresowania nauką. Jeszcze inna sytuacja dotyczy osób rozkojarzonych lub z brakiem podstawowej koordynacji ruchowej. Kolejna grupa to osoby nerwowe, nieznoszące uwag dotyczących niewłaściwej gry, przewrażliwione, nudzące się bardzo szybko. Często w okresie dorastania pojawia się bunt, chęć decydowania o sobie i niestety następuje rezygnacja z wcześniejszej nauki.
Gdybym umiał odpowiedzieć, to poniższa porada powinna być warta milion monet :). Oto cechy, które bez wątpienia pomagają w nauczeniu się gry na pianinie: bycie cierpliwym, nieliczenie na natychmiastowe efekty, umiejętność cieszenia się z małych postępów, bycie systematycznym w nauce, uczenie się dla siebie nie dla nauczycieli, granie różnych rodzajów muzyki, uczenie się teorii muzyki, ciekawość i interesowanie się wybitnymi dziełami muzyki fortepianowej, posiadania własnego mentora i obdarzanie go zaufaniem, podążanie za wyznaczanymi celami. Jeśli spełnisz większość z tych zadań, to jest szansa, że opanujesz grę na pianinie, na odpowiednio wysokim poziomem umiejętności.
Krótka i treściwa odpowiedź brzmi ‒ tak samo, jak prawą rękę, tylko więcej :). Oto schemat ćwiczenia gamy osobno prawą (P) i lewą ręką (L), w początkowym okresie nauki: L, L, P, L. Lewa ręka trzy razy więcej niż prawa. Rozbudowując tę odpowiedź, mogę dodać, że: nie należy unikać utworów z wymagającą partią lewej ręki, należy rozciągać lewą rękę poprzez ćwiczenie gry pasaży z pominiętymi dźwiękami oraz szerokich akordów, należy dbać o symetryczne ustawienie lewej ręki w stosunku do prawej z przegubami na tej samej wysokości. Ponadto należy, podobnie jak w ręce prawej, stosować ruchy całej ręki od przedramienia, co powoduje lepszą kontrolę nad jakością dźwięków i większą precyzję ruchów.
Najlepszym sposobem na ćwiczenie palców jest granie odpowiednich wprawek, ćwiczeń i etiud. Również dobór odpowiednich utworów, wykorzystujących specyficzne rodzaje zagrań, ma na celu rozwój techniki i biegłości palcowania. Praktykuje się również granie gam i pasaży, które nie tylko uczą budowy tonacji i akordów, ale również ćwiczą biegłe poruszanie się palców po klawiaturze instrumentu. Jeśli nie posiadamy w danej chwili dostępu do instrumentu, to możemy imitować ruchy po klawiszach na płaskiej powierzchni stołu lub na wierzchniej części drugiej dłoni.
Nie sądzę, aby było to zawsze konieczne i nieodzowne przed rozpoczęciem gry na instrumencie. Każdy ma inną ciepłotę ciała i przewodzenie ciepła do kończyn, a również słyszałem o indywidualnych nawykach i sposobach na zimne dłonie. Najprostszym sposobem jest trzymanie rozprostowanych palców pod pachami. Inną metodą jest zakładanie w pomieszczeniu ocieplanych rękawic. Słyszałem o moczeniu dłoni przez artystów w garderobie, przed koncertem, w bardzo ciepłej wodzie. Myślę, że na podstawowym poziomie wykonawczym, jeśli temperatura pomieszczenia jest utrzymywana w normie, takie hydro zabiegi nie są potrzebne.

Najlepszym sposobem na naukę czytania nut jest systematyczne (najlepiej codzienne) obcowanie z różnymi zapisami nutowymi. Bardzo ważną sprawą jest dobór odpowiednich zapisów i stopniowanie ich trudności, aby możliwe było w miarę swobodne odczytywanie nut i fraz zapisu. Możliwe jest czytanie osobno partii prawej i lewej ręki, lub od razu gra oburącz. Wskazane jest początkowe realizowanie gry w znacznie wolniejszym tempie. Życzę powodzenia i sukcesów.