Nauka gry na keyboardzie - Dom Pełen Muzyki
Oferta nauki gry na keyboardzie
Naukę gry na keyboardzie przeprowadzam na podstawie uproszczonych zapisów nutowych, w których linia melodyczna zapisana jest na pięciolinii w kluczu wiolinowym, zaś symbole akordów akompaniamentu widnieją w odpowiednich miejscach poszczególnych taktów nad pięciolinią. Muzyka popularna i rozrywkowa, w odróżnieniu od muzyki klasycznej i poważnej, często prezentowana jest w formie tzw. fake booków. Tego typu notacja muzyczna jest stosunkowo prosta, jednocześnie dokładna, jednoznaczna i jak najbardziej poprawna. Nadaje się zarówno dla profesjonalistów jak i do amatorskiego muzykowania.
Spis treści – nauka gry na keyboardzie
1. Lekcje gry na keyboardzie – cennik
2. Nauka gry na Keyboardzie – metody nauczania
3. Samodzielna nauka gry na keyboardzie – czy jest możliwa?
4. Czy warto rozpocząć naukę gry od keyboardu, czy od razu uczyć się gry na pianinie?
5. Jaka jest zasada gry na keyboardzie z wykorzystaniem funkcji automatycznego akompaniamentu?
6. Od czego rozpocząć naukę gry na keyboardzie?
7. Jak zmieniać akordy akompaniamentu lewą ręką?
8. Jakie są najważniejsze parametry elektronicznego instrumentu klawiszowego?
9. Najczęściej zadawane pytania o naukę gry na keyboardzie – FAQ
Gry na instrumentach klawiszowych uczę w ten sposób uczniów od wieku przedszkolnego, po osoby na zasłużonej emeryturze. Jeśli chodzi o granice wiekowe do nauki gry na instrumentach, to wystarczy jeśli najmłodsi uczniowie są na tyle komunikatywni, że potrafią odpowiadać na podstawowe pytania i posiadają umiejętność liczenia do czterech, oraz znają kilka początkowych liter alfabetu: A, B, C, D, E, F, G, H. Z kolei dla osób najstarszych jest to często sposób na zrealizowanie nareszcie swoich pasji muzycznych. Pragnę nadmienić, że zawsze dobieram stopień trudności utworów do aktualnych umiejętności ucznia, aby efektem końcowym, było jego bezbłędne wykonanie.
Lekcje gry na keyboardzie - cennik
Cena lekcji uzależniona jest od miejsca ich przeprowadzania. Lekcje u mnie w domu są tańsze od lekcji z dojazdem do ucznia. Cena lekcji wyjazdowych jest uzależniona od pokonywanej odległości. Jestem w stanie dojechać w obrębie dzielnic: Bałuty i Polesie, a także do miast ościennych: Zgierz i Aleksandrów Łódzki. W przypadku dalszych lokalizacji (rejony podmiejskie), koszt dojazdu stanowi znaczącą część opłaty za lekcję.
UWAGA! Możliwe jest dostarczenie na lekcję wyjazdową mojego instrumentu klawiszowego.
Również czas trwania i częstotliwość lekcji ma wpływ na cenę. Możliwe są lekcje o czasie trwania od pół godziny zegarowej (30 min) do dwóch godzin lekcyjnych (2 x 45 min). Standardowa częstotliwość, to jedna lekcja w tygodniu, choć nieraz, gdy widzę że jest taka potrzeba, bo uczeń nie zapamiętuje dobrze tego co przerabialiśmy na lekcji i nie jest w stanie efektywnie ćwiczyć gry przez tydzień, polecam dwie lekcje w tygodniu, w dniach tak rozmieszczonych, abyśmy spotykali się co 3-4 dni. W przypadku większej częstotliwości lekcji, jestem w stanie zaproponować nieco niższą cenę w stosunku do lekcji odbywanych rzadziej lub nieregularnie. Na obecną chwilę (połowa 2022 r.) koszt jednej lekcji wynosi od 50 do ponad 100 zł.
UWAGA! Brak wstępnych opłat. Brak opłat miesięcznych, kwartalnych lub rocznych. Płacisz osobno za każdą lekcję.
Nauka gry na Keyboardzie - metody nauczania
W zupełnie początkowym okresie nauki, lekcje gry na keyboardzie i pianinie są do siebie bardzo podobne. Uczymy się rozpoznawać na klawiaturze układ czarnych klawiszy i w stosunku do nich odpowiednie białe klawisze. Poznajemy nazwy oktaw, oraz nazwy literowe pierwszych kilku dźwięków. Uczymy się naciskać klawisze palcami w ramach odpowiednio ustawionej dłoni oraz prawidłowo utrzymywanego nadgarstka i przedramienia. Wykonujemy pierwsze melodie prawą ręką i poznajemy budowę pierwszych skal, gam i pasaży.
Dopiero po kilku lekcjach rozpoczynamy wykorzystywać funkcje elektronicznego instrumentu klawiszowego, takie jak: metronom, akompaniament perkusyjny, automatyczny akompaniament instrumentalny i synchronizację. W zależności od marki, instrumenty klawiszowe posiadają funkcje, które mają różne nazwy, a ich działanie jest różnie wizualizowane. I tak:
- firma Yamaha nazywa brzmienia zawarte w swoich instrumentach określeniem „Voice”, a gatunki dostępnych akompaniamentów jako „Style”, zaś firma CASIO na te same funkcje używa nazw „Tone” i „Rhythm”.
- w różny sposób, w zależności od marki i modelu, działanie dostępnych funkcji przedstawione jest na ekranie wyświetlacza. Nieraz, w przypadku najprostszych instrumentów są to tylko podświetlone pojedyncze punkty, a innym razem są to symbole graficzne, informujące o działaniu danej funkcji, jak np. strzałki pojawiające się po kolei, w zgodzie z metrum i tempem wykonywanej muzyki.
W późniejszym okresie wykorzystujemy dodatkowe funkcje elektronicznych instrumentów, takie jak wstęp – Intro, zakończenie – Ending, czy zmiana akompaniamentu – Main. Uczymy się wykorzystywać banki pamięci z zapisanymi ustawieniami instrumentu do wykonywania określonych utworów. Każdy model instrumentu posiada nieco odmienne funkcje, tak więc nauka gry na keyboardzie dla początkujących powinna odbywać się na danym modelu instrumentu. Osobną sprawą jest sterowanie akordami akompaniamentu, lewą ręką. Elektroniczne instrumenty posiadają uproszczone ustawienia, dzięki którym naciskając np. jeden klawisz, uzyskujemy akord durowy, zaś naciskając odpowiednie dwa klawisze, wprowadzamy do akompaniamentu akord molowy lub septymowy. Oczywiście możliwe jest również, po zmianie ustawień odpowiedniej funkcji, normalne sterowanie akompaniamentem przez jednoczesne naciskanie trzech lub więcej klawiszy.
Wykorzystywanie funkcji elektronicznych instrumentów jest tylko dodatkiem do prawidłowej, zgodnej z zasadami muzyki, oraz sprawnej gry oburącz na białych i czarnych klawiszach. Nikomu nie radzę, aby naukę gry na keyboardzie rozpoczynać od zapoznawania się z działaniem wymienionych wyżej funkcji keyboardu, bez rozpoczęcia nauki i bez doskonalenia się w biegłym posługiwaniu się klawiaturą instrumentu. Niezwykle istotną sprawą, która bez opanowania może następnie rzutować na dalszą drogę muzyczną, jest umiejętność utrzymywania się z grą w określonym metrum utworu, czyli precyzyjna i zupełnie dokładna gra pod względem rytmu. Prawidłowa nauka w początkowym etapie edukacji stanowi fundament i podwaliny pod całą dalszą aktywność wykonawczą.
Zapraszam do kontaktu w sprawie rozpoczęcia nauki.
UWAGA! Brak wpisowego. Brak stałych opłat. Brak opłat rezerwacyjnych.
e.
Samodzielna nauka gry na keyboardzie - czy jest możliwa?
Przez naukę samodzielną rozumiemy naukę gry na elektronicznym instrumencie klawiszowym, na podstawie książek, broszur lub kursów internetowych, bez pomocy i zaangażowania ze strony nauczyciela. Tego typu nauka jest bardzo popularna i znaczna część osób właśnie w ten sposób rozpoczyna przygodę z instrumentem klawiszowym. Również przeważająca część osób zaprzestaje i rezygnuje dość szybko z nauki. Czemu tak się dzieje? Główną przyczyną może być brak maksymalnego zaangażowania, a także trudność w odpowiednim przyswojeniu podstawowych nawyków i umiejętności. Gra na instrumencie to nie jest łatwe zajęcie, ani radosna działalność. Wykonywaniem muzyki rządzą pewne reguły i zasady, które trzeba znać i respektować. Nabycie niewłaściwych nawyków, w początkowym okresie nauki, kładzie się zazwyczaj cieniem na całą dalszą aktywność muzyczną.
Na co zwracać uwagę podczas samodzielnej nauki gry na keyboardzie, aby móc ją kontynuować i aby przynosiła pożądany przyrost umiejętności?
- Zaopatrz się w odpowiedni materiał do nauki. Zazwyczaj są to ogólnie dostępne publikacje, zawierające w tytule słowa: „keyboard” i „nauka”. W dobie wolności gospodarczej pojawiło się mnóstwo pozycji o różnej jakości merytorycznej. Proponowałbym wybrać pozycję najpopularniejszą i dostępną na rynku od najdłuższego czasu.
- Nie korzystaj jednocześnie z wielu kursów, książek, filmików, tylko skup się na jednej pozycji.
- Rozpocznij naukę, czytanie materiałów, wykonywanie ćwiczeń od pierwszej strony i poświęć na nią odpowiednią ilość czasu. Przechodź do kolejnych stron dopiero po przestudiowaniu i dokładnym przepracowaniu poprzedniego materiału.
- Pamiętaj, że zawsze można grać lepiej, że tylko doskonałe wykonanie aktualnego ćwiczenia, otwiera drogę do doskonałego wykonania w przyszłości, znanych i ciekawych utworów.
- Bądź cierpliwy, systematyczny, dokładny i uważny. Przerabiaj materiał za materiałem w takiej kolejność jak przedstawia go publikacja. Czasami powracaj do wcześniej przerobionych zadań i ćwiczeń.
- Dopiero za jakiś czas będą widoczne efekty takiej nauki. Przypomnij sobie jak grałeś kilka miesięcy temu i porównuj to z obecnymi umiejętnościami. Niech zaobserwowany przyrost umiejętności napędza cię i motywuje do dalszego wysiłku.
- Jeśli przerobiłeś pierwszą część publikacji, sięgnij po drugi tom lub zeszyt, a jeśli skończyłeś jeden rodzaj kursu poszukaj kolejnego.
- Gdy w swej samodzielnej nauce napotkasz problemy, np. materiał trudny do zrozumienia lub utwór niemożliwy do opanowania w rozsądnym czasie, to nie załamuj się, tylko pomyśl o zmianie sposobu nauki na lekcje z nauczycielem gry na instrumencie.
- Pod żadnym pozorem nie rezygnuj z nauki w ogóle, raz na zawsze i definitywnie. Najwyżej zrób sobie przerwę, słuchaj muzyki fortepianowej, elektronicznej, organowej, chodź na koncerty, zobacz jak inni grają na instrumencie.
- Po okresie przerwy spojrzysz na proces nauki zupełnie inaczej, jako na niekończącą się historię, swoją drogę i zajęcie na całe życie. Często potrzebny jest drobny impuls, usłyszenie ciekawej melodii albo odmiennej aranżacji dobrze znanego utworu, aby na nowo powrócić do nauki gry na elektronicznym instrumencie klawiszowym.
Na zakończenie pragnę nadmienić, że samodzielna nauka nie jest dla wszystkich i że niezmiernie trudno jest dopilnować jednocześnie wszystkich aspektów gry, które mają wpływ na końcowy efekt wykonania utworu. Jednoczesne używanie wielu zmysłów (wzrok, słuch, dotyk) utrudnia obiektywną ocenę swoich działań. Są sytuacje w których samodzielna nauka wymyka się spod kontroli i czujemy, że nie damy rady. Wtedy możesz i powinieneś zamienić naukę samodzielną na lekcje z nauczycielem. Ja zawsze doceniam i wykorzystuję umiejętności uczniów zdobyte w trakcie wcześniejszej, samodzielnej nauki. Zapraszam do kontaktu.
Czy warto rozpocząć naukę gry od keyboardu, czy od razu uczyć się gry na pianinie?
Oczywiście, że warto rozpoczynać naukę gry od mniejszego, lżejszego i tańszego instrumentu, aby ewentualnie w przyszłości zamienić go na instrument bardziej rozbudowany, a może nawet akustyczny. Natomiast jeśli jesteśmy zdecydowani na naukę muzyki przez wiele lat, lub jesteśmy uczniami szkoły muzycznej, odpowiednie pianino lub fortepian będą nieodzowne już od samego początku nauki. Proszę pamiętać, aby kupować keyboardy z dynamiczna klawiaturą, renomowanych i wiodących firm. Proszę oprócz instrumentu zaopatrzyć się w odpowiedni statyw pod keyboard i siedzisko o regulowanej wysokości. Proszę również pamiętać o ergonomii miejsca nauki, która obejmie głównie właściwe oświetlenie klawiatury i co najważniejsze – pulpitu na nuty. Rozpoczynanie gry na keyboardzie dysponującym wieloma ciekawymi funkcjami i brzmieniami, może być szczególnie w przypadku dzieci, dodatkowym elementem podsycającym ciekawość, utrzymującym zainteresowanie i pomagającym w przebrnięciu przez etapy ćwiczeń w początkowym okresie nauki gry.
Jaka jest zasada gry na keyboardzie z wykorzystaniem funkcji automatycznego akompaniamentu?
Zasada ta polega na tym, że partia prawej ręki prowadzi linię melodyczną, a lewa ręka realizuje akompaniament w postaci akordów sterujących grą akompaniamentu. Działanie lewej ręki pokrywa się ze zmianą funkcji harmonicznych w wykonywanym utworze. W trakcie gry wykorzystuje się funkcję synchronizacji akompaniamentu, która polega na tym, że rozpoczęcie gry wywołane naciśnięciem właściwego klawisza, pokrywa się z początkiem taktu w odpowiednim metrum. W praktyce przypada to zazwyczaj na liczenie „raz”. Ponadto keyboardy dysponują funkcją automatycznego wstępu „Intro” i zakończenia „Ending”, jak również zmiany rodzaju akompaniamentu z prostszego „Main A” na bardziej rozbudowany „Main B”, przez odpowiednie przejście perkusyjne. Gra z wykorzystaniem automatycznego akompaniamentu daje wiele satysfakcji, chociaż powinna być poprzedzona najpierw doskonałym opanowaniem gry utworu w brzmieniu pianina.
Czy warto kupić tani keyboard do nauki gry?
Jest powiedzenie które mówi, że kto tanio kupuje ten dwa razy płaci 🙂 W pewnym sensie ma ono zastosowanie również w przypadku zakupu taniego instrumentu. Należy mieć na uwadze, że tani keyboard posiada zazwyczaj gorszą mechanikę klawiszy i mniej dodatkowych funkcji, od droższego modelu instrumentu. O ile tani instrument dobrze posłuży w początkowym okresie nauki, to do gry na poziomie zaawansowanym nie będzie się nadawał. Z drugiej strony nie jest pewne, jak potoczą się losy naszej edukacji i czy starczy cierpliwości i zapału, aby kontynuować przygodę z muzyką przez długie lata. Myślę, że dobrym kompromisem jest zakup markowego sprzętu znanej firmy (YAMAHA, ROLAND, KORG) w średniej cenie, który posłuży na dłużej, a również najłatwiej się go pozbyć w trakcie odsprzedaży. Po domach, w pawlaczach i piwnicach, kryje się wiele zapomnianych keyboardów, zazwyczaj tych najtańszych – zabawkowych. Czy gdyby ktoś kupił kiedyś lepszy sprzęt, to jego losy byłyby inne niż tylko zapełnianie schowków? Myślę, że jest na to duża szansa.
Od czego rozpocząć naukę gry na keyboardzie?
No cóż odpowiedź jest zupełnie jednoznaczna – od nauki sprawnego poruszania się palcami prawej ręki, jako linia melodyczna, oraz lewej ręki w nieco ograniczonym zakresie, jako sterowanie akompaniamentem, po klawiaturze instrumentu. Proszę przypadkiem nie szukać na początku dodatkowych stylów i dźwięków do wgrania w pamięć instrumentu, a nauczyć się najpierw korzystać z fabrycznych zasobów posiadanego sprzętu. Proszę skupić się na grze zgodnej z metrum utworu, czyli zupełnie poprawnej pod względem rytmu. Proszę nauczyć się stosować właściwe palcowanie uwzględniające korzystanie ze wszystkich palców prawej ręki i odpowiednich palców ręki lewej. Proszę poznawać znaczenie najprostszych zapisów nutowych w wersji z rozpisaną harmonią w postaci nazw akordów sterujących akompaniamentem. Następnie proszę ewentualnie próbować gry w wersji pianinowej zapisanej w systemie dwóch pięciolinii połączonych akoladą.