Każdy akord posiada postać zasadniczą i przewroty.
Postać zasadnicza akordu, to taki układ dźwięków, w którym najniższy dźwięk, będący basem, stanowi prymę akordu. W takim przypadku kolejne dźwięki akordu oddalone są od podstawy (prymy) o tercje. Dla trójdźwięku jest to układ, w którym kolejne dźwięki akordu noszą nazwy: pryma, tercja i kwinta.
Na przykład:
- akord C-dur w postaci zasadniczej będzie miał dźwięki: C (pryma), E (tercja) i G (kwinta),
- akord a-moll w postaci zasadniczej będzie miał dźwięki: A (pryma), C (tercja) i E (kwinta).
Jeśli którykolwiek inny dźwięk niż pryma jest najniższym dźwiękiem, mówimy wtedy o przewrocie akordu.
Na przykład, gdy najniższym dźwiękiem w akordzie C-dur jest E (a nie C), wtedy akord jest w pierwszym przewrocie.
Odpowiedni dobór dźwięków i ich inna kolejność, niż postać zasadnicza, może sprawić, że ułożenie ręki na klawiaturze będzie łatwiejsze.
Na grafikach i w nawiasach widnieje numeracja palców lewej ręki.
Tabela akordów
Akordy durowe: | Akordy molowe: | Akordy septymowe: |
| C-dur = C + E + G gramy: G(5) C(2) E(1)
| c-moll = C + Es + G gramy: G(5) C(2) Es(1)
| C7 = C + E + G + B gramy: B(3) C(2) E(1)
|
G-dur = G + H + D gramy: G(5) H(3) D(1)
| g-moll = G + B + D gramy: G(5) B(3) D(1)
| G7 = G + H+ D + F gramy: G(5) H(3) F(1)
|
D-dur = D + Fis + A gramy: Fis(5) A(3) D(1)
| d-moll = D + F + A gramy: A(5) D(2) F(1)
| D7 = D + Fis + A + C gramy: Fis(5) C(2) D(1)
|
| A-dur = A + Cis + E gramy: A(5) Cis(3) E(1)
| a-moll = A + C + E gramy: A(5) C(3) E(1)
| A7 = A + Cis + E + G gramy: G(5) A(4) Cis(2)
|
| E-dur = E + Gis + H gramy: Gis(5) H(3) E(1)
| e-moll = E + G + H gramy: G(5) H(3) E(1)
| E7 = E + Gis + H + D gramy: Gis(5) D(2) E(1)
|
H-dur = H + Dis + Fis gramy: Fis(5) H(2) Dis(1)
| h-moll = H + D + Fis gramy: Fis(5) H(2) D(1)
| H7 = H + Dis + Fis + A gramy: A(4) H(3) Dis(1)
|
Fis-dur = Fis + Ais + Cis gramy: Fis(5) Ais(3) Cis(1)
| fis-moll = Fis + A + Cis gramy: Fis(5) A(3) Cis(1)
| Fis7 = Fis + Ais + Cis + E gramy: Fis(5) Ais(3) E(1)
|
Cis-dur = Cis + Eis + Gis gramy: Gis(5) Cis(2) Eis(1)
| cis-moll = Cis + E + Gis gramy: Gis(5) Cis(2) E(1)
| Cis7 = Cis + Eis + Gis + H gramy: Eis(5) H(2) Cis(1)
|
F-dur = F + A + C gramy: A(4) C(2) F(1)
| f-moll = F + As + C gramy: As(4) C(2) F(1)
| F7 = F + A + C + Es gramy: A(5) Es(2) F(1)
|
B-dur = B + D + F gramy: B(4) D(2) F(1)
| b-moll = B + Des + F gramy: B(5) Des(3) F(1)
| B7 = B + D + F + As gramy: As(4) B(3) D(1)
|
Es-dur = Es + G + B gramy: G(5) B(3) Es(1)
| es-moll = Es + Ges + B gramy: Ges(5) B(3) Es(1)
| Es7 = Es + G + B + Des gramy: G(5) Des(2) Es(1)
|
As-dur = As + C + Es gramy: As(5) C(3) Es(1)
| as-moll = As +Ces + Es gramy: As(5) Ces(3) Es(1)
| As7 = As + C + Es + Ges gramy: Ges(5) As(4) C(2)
|
⇒Plik pdf z powyższą tabelą⇐
⇒Nauka gry na pianinie Łódź⇐ najlepsza oferta w ramach indywidualnych lekcji, bez stałych opłat i bez wpisowego.
Zapraszam do zapoznania się z innymi wpisami na blogu, dotyczącymi akordów:
