Instrumenty klawiszowe - podział

Instrumenty klawiszowe możemy podzielić na instrumenty akustyczne i elektroniczne.

Do instrumentów akustycznych zaliczamy pianina akustyczne, fortepiany oraz rzadziej spotykane: klawesyn, klawikord, czy organy piszczałkowe.

Charakterystyczną cechą pianina akustycznego jest pionowy, a nie poziomy jak w fortepianie, naciąg strun na ramie zamkniętej w prostopadłościennej obudowie. Historia pianina sięga lat 20 XIX wieku, a swą popularność zawdzięcza ono mniejszym rozmiarom i niższej od fortepianu cenie, co zaowocowało występowaniem tego instrumentu w wielu mieszczańskich domach.

Fortepian jest o ponad 100 lat starszy od pianina, a za jego wynalazcę jest uważany Bartolomeo Cristofori, który nazwał swój instrument pianoforte. Na przestrzeni lat wynalazek Cristoforiego był modyfikowany i ulepszany. Powstawały coraz to nowe mechanizmy: wiedeński, staroangielski, nowoangielski – współczesny. W fortepianie młotki uderzają od spodu w naciągnięte poziomo struny, a skomplikowany mechanizm o podwójnej repetycji pozwala na bardzo szybkie powtarzanie  dźwięku, do ponad 10 razy na sekundę. Pozostałe instrumenty akustyczne należą do instrumentów niszowych i nie występują w użyciu domowym.

Osobną grupę współczesnych instrumentów klawiszowych stanowią instrumenty elektroniczne – pianina, keyboardy i syntezatory. Ich zasada działania polega na odtwarzaniu przez głośniki, po naciśnięciu klawisza, próbek pojedynczych dźwięków, niejednokrotnie nagranych z instrumentów akustycznych wysokiej klasy. Klawiatury instrumentów elektronicznych imitują, lub nie, działanie klawiszy i mechanizmu młoteczkowego z instrumentu akustycznego. Spotyka się instrumenty elektroniczne z dynamiczną klawiaturą, umożliwiające wydobywanie dźwięków o zróżnicowanej głośności. Bardziej zaawansowane konstrukcje posiadają mechanizm wymyku i klawisze tzw. ważone.

Spośród elektronicznych instrumentów możemy wyróżnić grupę keyboardów, czyli instrumentów dysponujących wgranymi stylami różnych gatunków muzyki i posiadających funkcję automatycznego akompaniamentu.

Inną grupę stanowią syntezatory, czyli klawiatury umożliwiające  pełne sterowanie i modulowanie charakterystyk dźwięków w celu naśladowania innych instrumentów lub tworzenia nowych, niespotykanych brzmień.

Występują również tzw. aranżery, czyli rozbudowane instrumenty elektroniczne, które za pośrednictwem modułu brzmieniowego generują próbki brzmieniowe zapisane w pamięci instrumentu.

Jaki instrument wybrać do nauki gry?




Czy warto jest zainwestować fundusze w najdroższe i najlepsze instrumenty, czy wybrać najtańszy i najprostszy sprzęt. Na jakim instrumencie uczyć się gry, na akustycznym czy elektronicznym?

To ostatnie pytanie jest chyba najtrudniejsze. Instrument elektroniczny jest wygodniejszy – mniejszy, lżejszy, tańszy, nie wymaga strojenia, ale nic nie umożliwi takiej kontroli nad jakością dźwięku jak dobry instrument akustyczny. Jeśli zamierzamy szkolić się i zajmować  muzyką klasyczna i poważną to radziłbym wybrać instrument akustyczny. W przypadku muzyki rozrywkowej dobrze sprawdzi się odpowiedni elektroniczny instrument klawiszowy.

Uważam, że nie warto wybierać najtańszego instrumentu elektronicznego, gdyż zazwyczaj nie posiada on klawiatury dynamicznej i nie nauczymy się kontrolować w trakcie gry głośności wydobywanych dźwięków Również najdroższe instrumenty elektroniczne są wyłącznie dla koneserów i zazwyczaj nie wykorzystamy wszystkich dostępnych na pokładzie takiego instrumentu funkcji.

Jedną z możliwości jest wypożyczenie instrumentu, odpowiedniego do nauki, u mnie w ramach pobieranych lekcji. Po jakimś czasie instrument ten albo przechodzi na własność ucznia, albo zostaje zwrócony nauczycielowi. W sytuacji, gdy nie jesteśmy pewni czy będziemy kontynuować naukę, takie rozwiązanie jest chyba najbezpieczniejsze.

Życzę udanych wyborów, które zaowocują zadowoleniem i satysfakcją z wykonywanej na instrumencie muzyki.

 


Kliknij w link i dowiedz się więcej – nauka gry na pianinie Łódź